Center for Explorations in Environmental Humanities (CEEH) (Centrul de Explorări în Științele Umaniste despre Mediu) este o inițiativă dedicată cercetării interdisciplinare în domeniul științelor umaniste de mediu (Environmental Humanities). Acest domeniu emergent propune o abordare integratoare asupra relației dintre om și Natură, reunind perspective din științele sociale, științele umaniste, științele naturii și arte pentru a răspunde provocărilor ecologice contemporane.
CEEH aduce împreună o echipă interdisciplinară formată din cadre didactice, cercetători și doctoranzi provenind din mai multe facultăți și universități – din domenii precum literaturiă, filosofiei, sociologiei, antropologiei, științelor mediului și arte. Această colaborare oferă un cadru inovator pentru explorarea modurilor în care cultura, istoria, limbajul, imaginile și narațiunile modelează percepțiile și răspunsurile societății la criza ecologică.
Scopul principal al centrului este promovarea cercetării și a dialogului transdisciplinar, prin organizarea de seminare, conferințe, ateliere de lucru și proiecte colaborative care investighează teme precum schimbările climatice, justiția ecologică, peisajele culturale, memoriile mediului și imaginarul ecologic în literatură și artă. De asemenea, CEEH își propune să contribuie la consolidarea unei conștiințe ecologice în mediul academic și în societatea largă, prin parteneriate cu organizații culturale, instituții de mediu și comunități locale.
Prin activitatea sa, CEEH se poziționează ca un spațiu de reflecție critică și de inovație intelectuală, sprijinind dezvoltarea unor noi cadre teoretice și metodologice care pot influența pozitiv modul în care gândim și acționăm în raport cu mediul înconjurător.
Printre direcțiile de cercetare ale CEEH:
- Narațiuni culturale ale crizei climatice
Relevanță: Societatea are nevoie de povești care să ajute la înțelegerea și mobilizarea în fața crizei climatice.
Impact: Oferă cadre narative pentru politici publice eficiente și educație ecologică.
Valoare academică: Încurajează colaborarea între literatura comparată, media studies și științele sociale.
- Memoria ecologică și peisajele culturale
Relevanță: Schimbările de mediu afectează patrimoniul cultural și identitatea comunităților.
Impact: Contribuie la conservarea memoriei colective și la reimaginarea spațiilor afectate.
Valoare academică: Stimulează cercetări interdisciplinare între istorie, antropologie și geografie culturală.
- Ecoliteratura și imaginarul mediului
Relevanță: Literatura poate transforma percepțiile despre natură și poate motiva schimbări de comportament.
Impact: Analiza textelor literare în cheie ecocritică stimulează gândirea critică și contribuie la (re)conectarea afectivă cu mai-mult-decât-umanul.
Valoare academică: Îmbogățește studiile literare printr-o perspectivă interdisciplinară.
- Dezvoltarea sustenabilă și modelele alternative de viață
Relevanță: Există o nevoie globală de modele de viață durabile, adaptate contextelor locale.
Impact: Sprijină tranziția către economii verzi și moduri de trai reziliente.
Valoare academică: Facilitează cercetarea aplicată între economie, sociologie și studii culturale.
- Educație ecologică și alfabetizare de mediu
Relevanță: Sistemele educaționale trebuie să formeze cetățeni conștienți de responsabilitatea față de natură.
Impact: Creează resurse pentru curricula școlară și programe de educație non-formală.
Valoare academică: Contribuie la reformarea educației interdisciplinare.
- Artă, activism și mediu
Relevanță: Arta poate provoca, inspira și transforma conștiința publică privind problemele de mediu.
Impact: Sprijină intervenții culturale în spațiul public și sensibilizarea socială.
Valoare academică: Promovează dialogul între arte vizuale, performance, activism și ecologie.
- Politici culturale și ecologice urbane
Relevanță: Orașele sunt spații-cheie în lupta pentru sustenabilitate.
Impact: Propune soluții verzi și reziliente pentru spațiile urbane.
Valoare academică: Leagă studiile urbane de filosofia mediului și planificarea participativă.
- Epistemologii indigene și relații non-occidentale cu natura
Relevanță: Modelele indigene de relaționare cu natura pot inspira politici ecologice alternative.
Impact: Promovează echitatea epistemică și incluziunea culturală în științele mediului.
Valoare academică: Diversifică orizontul teoretic și metodologic al cercetării academice globale.
- Limbaj și ecologie
Relevanță: Limbajul uman reflectă și, deopotrivă, influențează felul în care oamenii percep natura și interacționează cu multitudinea formelor ei.
Impact: Analiza diferitelor tipuri de discursuri din perspectivă ecolingvistică oferă instrumente pentru înțelegerea felului în care limba contribuie la modelarea relației dintre om și mediu, sprijinind intervenții eficiente în educație, comunicare, activism climatic.
Valoare academică: Integrează lingvistica, retorica și studiile de mediu într-un cadru interdisciplinar, contribuind la dezvoltarea ecolingvisticii ca spațiu al dialogului dintre codul natural folosit în comunicarea umană și natura însăși.
CEEH format din membri titulari – cercetători/cadre didactice/doctoranzi care au relație contractuală directă cu UBB, sau deținători ai statutului de cercetător colaborator și membri asociați – colaboratori externi UBB (inclusiv foşti angajați) care nu au statut de cercetător colaborator, studenți alții decât doctoranzi, tehnicieni sau orice alți contributori pentru care există justificare de activitate de cercetare/dezvoltare/inovare.
Membri titulari:
- Lector dr. Alexandru Nicolae Stermin – Facultatea de Biologie și Geologie, UBB
- Lector dr. Karina Battes – Facultatea de Biologie și Geologie, UBB
- Lector dr. Mirela Campean – Facultatea de Biologie și Geologie, UBB
- Profesor dr. Ciprian Mihali – Facultatea de Istorie și Filosofie, UBB
- Drd. Radu Andreescu – Facultatea de Istorie și Filosofie, UBB
- Lector dr. Oana Ivan – Facultatea de Teatru și Film, UBB
- Lector dr. Ana- Maria Corpade – Facultatea de Geografie, UBB
- Dr. Lucrina Ștefănescu – Facultatea de Știința și Ingineria Mediului, UBB
- Lector dr. Andrada Tobias – Facultății de Sociologie și Asistență Socială, UBB
- Asistent Dr. Carina Matei – Facultatea de psihologie și Științe ale Educației, UBB
- Lector dr. Cristina Modoi – Facultatea de Știința și Ingineria Mediului, UBB
Membri asociați:
- Asistent dr. Ioana Clara Enescu – Facultatea de Litere, Universitatea Transilvania.